Normaal (glad) dak

Bij een normaal dak, ook wel glad dak genoemd, is er geen specifieke montage voorziening op of in het dak aanwezig. De dakdragervoet wordt geplaatst op het dak en met een speciale gevormde klem om de dakrand bevestigd. De rubberen blokken aan de onderzijde van de voet en de gecoate klemmen om de dakrand zorgen ervoor dat de dakdragers stevig en zonder beschadigingen op uw auto kunnen worden gemonteerd.
 


Vaste bevestigingspunten / Fixpoint bevestiging

Uw auto is voorzien van het fixpoint bevestigingssyteem indien er originele montagepunten in het dak aanwezig zijn. Dit is te herkennen aan klepjes in de daklijst. Onder deze klepjes zitten dan schroefgaten of montageblokjes. De dakdragers worden dan middels deze vaste bevestigingspunten veilig en stevig gemonteerd. Merken als BMW en Opel maken vaak gebruik van dit systeem.
 


Geïntegreerde railing / Gesloten railing

Waar voorheen open dakrailing populair was bij stationwagons is dat nu de geïntegreerde railing. Geïntegreerde railing, ook wel flush railing genoemd, is een sierlijke lijst welke aan de buitenzijde van de auto direct op het dak zijn gemonteerd. Er zit geen ruimte tussen het dak en de railing, u kunt dan ook niet met uw hand onder de railing door. De dakdragers worden op deze railing gemonteerd.
 


Open dakrailing

Open dakrailingen zijn de bekende stangen welke in lengte richting op het dak zijn geplaatst en waar u uw hand omheen kan doen. Open dakrailing wordt vaak toegepast op stationwagons en SUV’s.
 


T-profiel

Als uw auto is voorzien van een T-profiel dan heeft uw auto in lengte richting 2 lijsten op het dak die voorzien is van een sleuf van voor naar achter. Hierin kunt u een zgn. T-stuk of T-Track adapter monteren.
 


Regengoot

Een regengoot is een smalle goot boven de portieren. Vroeger was dit een veel voorkomend systeem om dakdragers aan te monteren. Tegenwoordig wordt de regengoot niet meer toegepast op auto’s en vindt u het alleen nog maar terug bij klassiekers en oldtimers.